Scholen

“ Everybody is a genius. But if you judge a fish on its ability to climb a tree, It will live its whole life believing that it is stupid” Einstein

Hoogbegaafde kinderen in een klas geven wat zij echt nodig hebben is een hele klus. Het lastig om de hoogbegaafde kinderen eruit te pikken, want een gedeelte zijn de zgn. onderpresteerders, en een gedeelte conformeert zo erg, dat zij gewoon goede leerlingen lijken. Maar wat Einstein zei is wel waar, als je kinderen niet laat doen waar zij voor gemaakt zijn, zullen zij niet alleen niet tot grote prestaties komen, zij zullen ook het gevoel hebben dat zij het niet kunnen.

Het is belangrijk dat het onderwijs aansluit op de andere manier van denken en leren van hoogbegaafde leerlingen.

Hoogbegaafde kinderen:

Leren topdown: denken vanuit een geheel naar kleinere delen

Benaderen en lossen problemen op een creatieve manier

Hebben behoefte aan diepgaand leren

Zijn vaak beelddenkers

Denken vanuit gevoelens

Bij het onderwijzen van hoogbegaafde kinderen is het belangrijk dat bestaande eigenschappen gezien worden, en dat onderwijs waar kan, hier zoveel mogelijk op aangepast wordt.

Ik help scholen met

Advies hoogbegaafdheid algemeen

Advies aan scholen/leerkrachten bij specifieke vragen en/of problemen rondom hoogbegaafdheid

Advies beleid

Advies en begeleiding aan scholen betreffende het maken van beleid rond hoogbegaafdheid en het opzetten van plusklassen en draaien van plusklassen.

Advies onderwijs

Advies over versnelling, verbreding, verdieping en passend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen

Workshops & trainingen

Workshops en trainingen over hoogbegaafdheid in de klas. En over hoe leerlingen het beste uit zichzelf te leren halen.

Een belangrijk onderdeel van de workshops en trainingen is mindset. Het leert leerlingen dat zij zelf achter het stuur zitten, een interne focus of control, fouten durven maken en doorzetten.

Contactformulier

Denk je dat ik je kan helpen, vul dan onderstaand formulier in

5 + 15 =