Kinderen

Zijn een of meerdere van de onderstaande uitspraken op jouw kind van toepassing?

Ik denk veelal in beelden

Ik weet hoe iemand zich voelt zonder dat de ander dit zegt

Wat ik op school leer is nutteloos en vermoeiend

Ik voel me vaak anders dan anderen

Ik heb soms het gevoel dat ik er niet bij hoor

Ik houd niet van moeten

Als iets niet lukt ben ik snel gefrustreerd en boos

Ik val liever niet op of ik hang vaak de clown uit

Ik voel mij (op school) niet gezien

Wat een enorm vervelende labeltjes en randjes zitten er in kleding

Het woord chaotisch past bij mij of: Alles moet extreem geordend zijn

Hoogbegaafdheid bij kinderen gaat regelmatig gepaard met problemen op school. Onderpresteren, verveling, clownesk gedrag of overdreven aanpassen allemaal met in het ergste geval depressie of thuiszitten als gevolg. 

Ik zie ook vaak moeilijkheden thuis en/of  in de omgang met andere kinderen. Kinderen willen niet opvallen, maar conformeren kost veel energie. En dat komt er thuis soms uit.  En (soms pijnlijk) eerlijk zijn, wordt ook niet altijd door vriendjes en leeftijdgenootjes gewaardeerd.

Omgang met peers is onlosmakelijk verbonden met een gezond zelfbeeld. Denk maar aan het sprookje van het lelijke eendje, die eigenlijk een zwaan was, maar door de eendjes waartussen hij leefde gezien werd als vreemd en lelijk. Voor hoogbegaafde kinderen in een omgeving vol met niet-hoogbegaafde kinderen, is het lastig om een gezond zelfbeeld te kweken.

Het beste uit jezelf durven halen?
Dat is best eng, want wat is het beste en als het niet meteen lukt wat betekent dat dan?

Heeft jouw kind hulp nodig bij hetgeen hierboven beschreven wordt?

Ik kan je helpen!

Kinderen leren bij mij dat zij goed zijn zoals ze zijn. Ze leren hun talenten te zien. Ze worden getriggerd buiten hun comfortzone te treden en soms lekker buiten-de-lijntjes te kleuren. Zij leren weer te zijn wie zij altijd al waren.

1-op-1 coaching

Dit is maatwerk (ieder kind is anders en heeft dus andere behoeften), maar naast coaching maken mindsettraining en psycho-educatie hier altijd deel van uit.

Plusklas

Elke woensdagochtend leid ik in mijn praktijk een plusklas. Hierbij leer ik kinderen om buiten hun comfortzone te stappen en buiten-de-lijntjes te denken. Dit gebeurt veelal door middel van creatieve opdrachten. In de plusklas krijgen de kinderen psycho-educatie en ontmoeten zij peers. En daar groeien ze van. Ze leren doorzetten als het lastig is, ze leren omgaan met mislukkingen en heel belangrijk; ze leren dat hulp vragen oke is.

Advies en voorlichting aan ouders

omtrent hoogbegaafdheid alsook hoogbegaafdheid en opvoeding. Een hoogbegaafd zoon of dochter opvoeden is fantastisch, maar ook enorm moeilijk. Verbaal zijn de kinderen vaak zo sterk, dat je voor je het weet verzeild bent in een oeverloze discussie. Daarnaast zijn de meeste hoogbegaafde kinderen ook enorm gevoelig, maar maskeren dat vaak met humor, boosheid of teruggetrokken gedrag waardoor het niet altijd herkend wordt. Door uitleg over de denkwijze van veel hoogbegaafde kinderen, en door een heleboel tips en tricks omtrent het opvoeden, komt er meestal snel een hoop meer rust en blijdschap thuis.

Contactformulier

Denk je dat ik je kan helpen, vul dan onderstaand formulier in

12 + 2 =